Επιλογή CMS πριν την κατασκευή ιστοσελίδας
Δημοσιεύθηκε: 13 Ιανουαρίου 2020
Ένας οδηγός πληροφοριών για τα δημοφιλή CMS
Αν είστε ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης και έχετε ιστοσελίδα, ή είστε στην αναζήτηση για μια εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων, τότε, σίγουρα θα έχετε ακούσει κάποιον όρο όπως πλατφόρμα, εφαρμογή ή CMS. Τι είναι όμως το cms, πως μας βοηθάει και πως επιλέγουμε το καταλληλότερο για τις ανάγκες μας.
Τι είναι το CMS;
CMS είναι τα αρχικά για το Content Management System, το οποίο μεταφράζεται ως Σύστημα Διαχείρισης Περιεχομένου. Πρόκειται για εφαρμογές ανοικτού κώδικα που δημιουργούνται και συντηρούνται απο κοινότητες προγραμματιστών, και που παρέχουν ένα περιβάλλον κατάλληλο για τη διαμόρφωση της ιστοσελίδας σε εικαστικό επίπεδο, και τη διαχείρισης του περιεχομένου της όπως κείμενα, φωτογραφίες, αρχεία media και άλλα. Στην ουσία πρόκειται για ένα πολυεργαλείο διαθέσιμο όχι μόνο για την ολοκληρωμένη κατασκευή μιας ιστοσελίδας αλλά και για έναν ευκολότερο τρόπο προσθήκης και διαχείρισης περιεχομένου από τον πελάτη.
Ακούγεται εύκολο... είναι όμως;
Σήμερα, διανύοντας μια εποχή ψηφιακών διευκολύνσεων και εξημέρωσης της τεχνολογίας, πολλά πράγματα που παλιότερα φάνταζαν ως σκηνές από ταινίες επιστημονικής φαντασίας, σήμερα βρίσκονται με προσιτό κόστος στο σπίτι μας. Από το πιο απλό φίλτρο στην εφαρμογή που τρέχει στο κινητό μας και μας μεταμορφώνει σε ήρωες ή χαριτωμένα πλάσματα, μέχρι τον φθηνό τρισδιάστατο εκτυπωτή που παραλάβαμε, η εξοικείωση με την τεχνολογία και η πληθώρα των εφαρμογών που κυριολεκτικά με το πάτημα ενός κουμπιού φέρνουν εντυπωσιακά αποτελέσματα, δημιουργούν εσφαλμένα την εντύπωση ότι το CMS είναι απλά άλλος ένας αυτοματισμός για όλους.
Η αλήθεια όμως δεν είναι έτσι. Υπάρχει ένας σεβαστός αριθμός από τέτοιες πλατφόρμες διαθέσιμες στο διαδίκτυο, και οι περισσότερες από αυτές φτάνουν στην ενηλικίωσή τους. Η εξέλιξη τους με την πάροδο του χρόνου έχει αυξήσει τόσο πολύ τις δυνατότητές τους που τα καθιστά αρκετά περίπλοκα. Σίγουρα για να καταφέρει κάποιος να εκμεταλλευτεί το χρονικό πλεονέκτημα που προσφέρουν τέτοιες πλατφόρμες κατά τη διάρκεια κατασκευής μιας ιστοσελίδας πρέπει να έχει αρκετή εμπειρία και εξειδίκευση.
Πώς λειτουργούν σήμερα αυτές οι πλατφόρμες; Η σχεδόν επιτακτική ανάγκη για την παρουσία μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο, έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της δημοφιλίας των πλατφορμών αυτών, η οποία με τη σειρά της οδήγησε σε μια μεγάλη άνοδο στην αγορά που τις περιβάλλει. Έτοιμα θέματα, builders, πρόσθετα (plugins) σχεδιασμένα να καλύπτουν τόσο τις σχεδιαστικές όσο και τις λειτουργικές ανάγκες ενός project.
Πάμε να δούμε τα χαρακτηριστικά των πιο διαδεδομένων CMS που θα μας βοηθήσουν στη διαδικασία επιλογής του κατάλληλου για την κατασκευή μιας ιστοσελίδας ανάλογα με τις ανάγκες της.
Τα δημοφιλή CMS
Σίγουρα θα ξέρετε ή θα έχετε ακούσει ποια είναι τα δημοφιλή CMS που κυριαρχούν σήμερα στην αγορά. Αυτά είναι τα Wordpress, Joomla! και Drupal.
Το Wordpress είναι αυτή τη στιγμή η πιο δημοφιλής εφαρμογή για την κατασκευή μιας ιστοσελίδας και κατέχει περίπου 60% από την παγκόσμια αγορά. Η κοινότητα του Wordpress αυξάνεται συνεχώς, λόγω της δημοφιλίας του. Ξεκίνησε ως πλατρφόρμα για την κατασκευή ιστολογίων και στη συνέχεια εξελίχθηκε για να καλύπτει τις ανάγκες κατασκευής ιστοσελίδων και ηλεκτρονικών καταστημάτων. Υπάρχουν πάρα πολλοί οδηγοί, εγχειρίδια και αρχεία video διαθέσιμα στο διαδίκτυο για να ξεκινήσει κάποιος να μαθαίνει τον τρόπο λειτουργίας του. Αποτελεί μια ιδανική λύση για την κατασκευή ιστοσελίδων προβολής, αλλά και για την κατασκευή ηλεκτρονικών καταστημάτων με την προσθήκη του πρόσθετου ανοικτού κώδικα WooCommerce.
Πλεονεκτήματα
Ιδιαίτερα δημοφιλές, αρκετά εύχρηστο ακόμα και για νέους χρήστες, με μεγάλη αγορά τόσο σε θέματα όσο και σε πρόσθετα που καλύπτουν σχεδόν όλες τις ανάγκες. Ιδανικό για την κατασκευή ιστοσελίδων αλλά και ηλεκτρονικών καταστημάτων μικρών απαιτήσεων.
Μειονεκτήματα
Βασίζεται πολύ στη χρήση προσθέτων, τα οποία μπορεί να προκαλούν καθυστερήσεις στη λειτουργία της ιστοσελίδας, αλλά και να δημιουργούν κενά ασφάλειας. Λόγω της δημοφιλίας του αποτελεί στόχο των hackers. Στα μεγάλα μείον του συμπεριλαμβάνεται η απουσία εγγενούς δυνατότητας προσθήκης επιπλέον γλωσσών, όπως επίσης και εργαλείων συμπίεσης και προσωρινής αποθήκευσης για ταχύτερη φόρτωση των ιστοσελίδων.
Το Joomla! είναι μια επίσης αρκετά δημοφιλής πλατφόρμα διαχείρισης συστήματος την οποία εμπιστευονται χιλιάδες χρήστες, και η οποία είναι πολύ σταθερή. Σε αντίθεση με το Wordpress, το Joomla! θεωρείται λίγο πιο περίπλοκο τόσο στην εγκατάστασή του όσο και στην μετέπειτα διαχείριση.
Πλεονεκτήματα
Το Joomla! μπορεί να θεωρείται περισσότερο περίπλοκο από το Wordpress, και σίγουρα χρειάζεται περίσσότερο μελέτη, στην πράξη όμως μπορεί κάποιος να το κατακτήσει εύκολα. Η κοινότητά του είναι πιο μικρή από αυτή του Wordpress, κάτι που κάνει πιο συμπαγή και στοχευμένη την ανάπτυξή του. Στη φαρέτρα του διαθέτει το VirtueMart, ένα open source πρόσθετο με το οποίο μπορεί να υποστηρίξει λειτουργίες ηλεκτρονικού καταστήματος.
Μειονεκτήματα
Το κύριο μειονέκτημα του Joomla! είναι η περιορισμένη αγορά πάνω στην οποία βασίζονται οι πιο εξειδικευμένες δυνατότητές του. Οι πρόσθετες λειτουργίες είναι πιο λίγες από αυτές του Wordpress, και αν κάποιος θέλει περισσότερα από μια απλή προβολή ιστοσελίδας, θα βρει premium plugins όχι ιδιαίτερα φθηνά, ή θα πρέπει να καταφύγει σε λύσεις Custom Software Development για να πετύχει αυτό που θέλει.
Ένα από τα επίσης διαδεδομένα CMS για την κατασκευή ιστοσελίδων είναι το Drupal. Φιγουράρει συχνά ως εναλλακτική λύση αντί του Wordpress ή του Joomla!, η αλήθεια είναι όμως ότι δεν είναι ιδανική λύση για αρχάριους. Με σημαντική και ενεργή κοινότητα θεωρείται μια σημαντική πλατφόρμα για την κατασκευή ιστοσελίδων, και επίσης μπορεί να υποστηρίξει και λύσεις eshop με το πρόσθετο Drupal Commerce.
Πλεονεκτήματα
Το Drupal αποτελεί σίγουρα μια πολύ καλή επιλογή για την κατασκευή ενός website, και βασίζεται σε μια κοινότητα πολύ δοτική με άμεση ανταπόκριση. Μια ιστοσελίδα που έχει βασιστεί σε Drupal είναι περισσότερο ασφαλής από μια αντίστοιχη σε Wordpress ή Joomla!.
Μειονεκτήματα
Ο βαθμός δυσκολίας του κάνει την επιλογή της συγκεκριμένης πλατφόρμας πιο κοστοβόρα, και περισσότερο περίπλοκη στην συντήρησή της, τόσο στις τακτικές αναβαθμίσεις της όσο και στην διαχείριση του περιεχομένου.
Οι παραπάνω πλατφόρμες είναι οι πιο διαδεδομένες για τον σχεδιασμό και την κατασκευή ιστοσελίδων. Και οι 3 πλατφόρμες είναι αξιολογές και η επιλογή πρέπει να γίνεται με βάση το κόστος κατασκευής τους και την ευκολία στη διαχείριση που προσφέρουν μετέπειτα.
Και στις τρεις περιπτώσεις, η λειτουργία ηλεκτρονικού καταστήματος υποστηρίζεται, όμως εδώ υπάρχει ένα μεγάλο debate μεταξύ των χρηστών κατά πόσο μια τέτοια πλατφόρμα είναι κατάλληλη για την δημιουργία eshop.
Η άποψή μου προσωπικά είναι ότι κάθε πλατφόρμα είναι καλή σε κάτι, και όχι σε όλα, οπότε η επιλογή πλατφόρμας για τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος ξεκινάει κυρίως από τις απαιτήσεις μας. Για παράδειγμα, μια εταιρική ιστοσελίδα προβολής, που θέλει τη δυνατότητα να μπορεί να πουλάει online ένα μικρό αριθμό προϊόντων μπορεί για λόγους μείωσης του κόστους να κάνει χρήση πρόσθετων όπως το WooCommerce, το VirtueMart ή το Drupal Commerce για νε πετύχουν το σκοπό τους. Σε μεγαλύτερη κλίμακα όμως θα πρότεινα μια πλατφόρμα όπως τα Prestashop, Magento και Shopify που είναι προσανατολισμένα στην δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων. Ο λόγος είναι κυρίως λόγω της ευελιξίας που έχουν και της πλειάδας των δυνατοτήτων τους.
Άλλα άρθρα
Newsletter
Κάντε εγγραφή παρακάτω.
Στέλνουμε 1 μήνυμα κάθε Δευτέρα!