SEO Μύθος ή πραγματικότητα
Δημοσιεύθηκε: 9 Δεκεμβρίου 2019
Ο αγώνας για την πρώτη θέση στα αποτελέσματα των αναζητήσεων. Πώς κερδίζεται;
Λίγο πολύ, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ιστοσελίδων έχουν ακούσει αρκετές φορές τον όρο SEO. Ο όρος SEO είναι το ακρωνύμιο για το Search Engine Optimization, και αναφέρεται σε τεχνικές και τρόπους που βοηθούν μια ιστοσελίδα να σκαρφαλώσει στις πρώτες θέσεις των αποτελεσμάτων της Google. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ιστοσελίδων ή ηλεκτρονικών καταστημάτων, φλερτάρουν με την προοπτική της 1ης θέσης στις μηχανές αναζήτησης.
Τι συμβαίνει όμως με το SEO και τις τεχνικές που υπάρχουν; Είναι εφικτή η πρώτη θέση στα αποτελέσματα;
Για να γίνει κατανοητή η απάντηση σε αυτή την ερώτηση, πρέπει πρώτα να δούμε πως ακριβώς λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης.
Μια μηχανή αναζήτησης, και πιο συγκεκριμένα η Google προκειμένου να πετύχει το σκοπό της, πρέπει να κάνει ένα και μόνο ένα πράγμα. Να απαντάει σωστά στην ερώτηση που της κάνουμε, για να είμαστε ικανοποιημένοι με την λειτουργία της και να την προτιμάμε σε κάθε μας αναζήτηση.
Για να το κάνει σωστά αυτό αποτελεσματικά, πρέπει να επεξεργαστεί δεδομένα από 2 πλευρές, να κάνει υπολογισμούς και να δώσει μια απάντηση. Οι 2 πλευρές είναι
α) η ερώτηση και τα δεδομένα του χρήστη που ρωτάει, και
β) οι ευρετηριασμένες ιστοσελίδες που ανάλογα τα δεδομένα τους απαντούν στην ερώτηση.
Το πρώτο σκέλος αφορά πληροφορίες του χρήστη που κάνει την ερώτηση. Αν ο χρήστης μοιράζεται πληροφορίες όπως η τοποθεσία του, το ιστορικό περιήγησής του στο internet, αυτά επηρεάζουν τα αποτελέσματα της αναζήτησής του. Αν για παράδειγμα κάνει αναζήτηση για ιταλικό εστιατόριο τη στιγμή που βρίσκεται σε μια συγκεκριμένη περιοχή, τα πρώτα αποτελέσματα θα αφορούν ιταλικά εστιατόρια που βρίσκονται κοντά του, ή ιστοσελίδες ιταλικών εστιατορίων που έχει ήδη επισκεφθεί.
Το δεύτερο σκέλος αφορά την σειρά κατάταξης των αποτελεσμάτων. Κι εδώ είναι που το SEO παίζει το ρόλο του. Η σειρά των αποτελεσμάτων παράγεται από μια σειρά υπολογισμών που κάνει η Google προκειμένου να αξιολογήσει τις ιστοσελίδες και να δώσει την σωστότερη απάντηση στην ερώτηση που της έγινε. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που βοηθούν την Google να αξιολογεί τις ιστοσελίδες και να τις κατατάσσει σε μια ιεραρχία.
Η Google προκειμένου να πετύχει το σκοπό της, πρέπει να κάνει ένα και μόνο ένα πράγμα. Να απαντήσει όσο το δυνατόν πιο σωστά στην ερώτηση που της κάνουμε.
Οι περισσότεροι παράγοντες μας είναι άγνωστοι καθώς αποτελούν το επτασφραγιστο μυστικό της σωστής λειτουργίας της μηχανής αναζήτησης της Google, ενώ κάποιοι που γνωρίζουμε είναι οι παρακάτω:
- Ποιοτικό περιεχόμενο ή όπως λένε Content is the King. Η ιστοσελίδα μας είναι μια πηγή πληροφοριών για τον επισκέπτη. Η πληροφορία λοιπόν που δίνουμε πρέπει να είναι πρωτότυπη και καλογραμμένη. Η αξία του περιεχομένου είναι πολύ σημαντική για την Google, καθώς αν μια ιστοσελίδα περιέχει κείμενο αντιγραμμένο από άλλες ιστοσελίδες, τότε η πληροφορία δεν έχει ιδιαίτερη αξία, αφού δεν είναι καινούρια.
- Συνοχή περιεχομένου και meta information. Τα στοιχεία meta σε μια ιστοσελίδα, διαβάζονται από τα spiders των μηχανών αναζήτησης και τους δίνουν πολύτιμες πληροφορίες για το το περιεχόμενο της ιστοσελίδας. Ειναι σημαντικό τα στοιχεία αυτά (description, keywords, title) να έχουν συνοχή όχι μόνο μεταξύ τους αλλά και με το περιεχόμενο των κειμένων της ιστοσελίδας.
- Alt Titles. Εξίσου σημαντικό για τα spiders είναι η ύπαρξη τίτλων στις φωτογραφίες. Τα spiders είναι προγράμματα που διαβάζουν το περιεχόμενο της ιστοσελίδας μας, αλλά δεν είναι σε θέση να δουν και να καταλάβουν τι δείχνει μια φωτογραφία. Γι’ αυτό το λόγο βοηθάμε καθοδηγούμε προσθέτοντας μια περιγραφή της φωτογραφίας.
- Σωστά δομημένη Ιεραρχία στην ιστοσελίδα. Όσο πιο σωστά και με τάξη είναι δομημένο το περιεχόμενο της ιστοσελίδας μας, τόσο εύκολο είναι για τον χρήστη να βρει αυτό που ψάχνει.
- Ταχύτητα ιστοσελίδας. Μια αργή ιστοσελίδα δεν ικανοποιεί τον επισκέπτη της, και των ωθεί να την εγκαταλείψει γρήγορα. Η ταχύτητα της ιστοσελίδας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως:
- Διακομιστής φιλοξενίας (hosting server). Οι προδιαγραφές ενός διακομιστή φιλοξενίας, τα λογισμικά που χρησιμοποιούνται, επηρεάζουν την ταχύτητα της ιστοσελίδας.
- Image Optimization. Η βελτιστοποίηση των φωτογραφιών για χρήση στο διαδίκτυο είναι πολύ σημαντικό κομμάτι για την ταχύτητα της ιστοσελίδας.
- Gzip, cache, minifications. Όπλα που βοηθούν μια σελίδα να φορτώνει ταχύτερα, και ενεργοποιούνται μέσα από την παραμετροποίηση του cms, του .htaccess, ή του διακομιστή φιλοξενίας.
- Responsive Design. Σωστή εμφάνιση σε όλα τα μεγέθη οθονών (responsive site) με έμφαση στα κινητά (mobile first). Σύμφωνα με μελέτες της Google πλέον το μεγαλύτερο ποσοστό αναζητήσεων γίνεται από κινητά τηλέφωνα.
- Εσωτερικοί Σύνδεσμοι. Η αλλιώς internal linking (On-site Seo). Φανταστείτε την ιστοσελίδα σας σαν έναν πλέγμα πληροφοριών. Αυτό το πλέγμα για να λειτουργήσει σωστά πρέπει να έχει κομμάτια πληροφορίες που να συνδέπνται μεταξύ τους και να οδηγούν από το ένα σημείο στο άλλο. Και η ύπαρξη τέτοιων συνδέσεων μέσα στην ιστοσελίδα, βοηθάει τον επισκέπτη να βλέπει περισσότερες ενότητες και μειώνει το ποσοστό εγκατάλειψης από την πρώτη σελίδα (Bounce Rate).
- Εξωτερικοί Σύνδεσμοι ή αλλιώς backlinks. Οι εξωτερικοί σύνδεσμοι, παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο για τα αποτελέσματα, καθώς λειτουργούν ως «ταμπέλες» που δείχνουν προς την ιστοσελίδα μας. Εδώ πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί, καθώς μια λάθος προσέγγιση μπορεί να έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Η ποιότητα της ιστοσελίδας, που περιέχει σύνδεσμο προς την ιστοσελίδα μας παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Είναι τελείως διαφορετικό να έχουμε link σε μια υγιή ιστοσελίδα με μεγάλη επισκεψιμότητα, από το να «αγοράσουμε» συνδέσμους σε directories αμφιβόλου ποιότητας και μηδενικής επισκεψιμότητας.
- Ανανέωση περιεχομένου. Μια τακτική ανανέωση στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας μας παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Καταρχήν εκτιμάται από τις μηχανές αναζήτησης, βοηθάει την ιστοσελίδα μας να μην μένει στάσιμη για μεγάλο διάστημα και μπορεί να οδηγήσει σε επαναληπτική επισκεψιμότητα.
- Μέσος χρόνος παραμονής στην ιστοσελίδα. Κι όμως μην σας κάνει εντύπωση. H Google δίνει πολύ μεγάλη σημασία σε αυτόν τον παράγοντα, αφού αποτελεί ένα δείκτη ποιότητας της ιστοσελίδας σας. Αν ο μέσος χρόνος παραμονής στην ιστοσελίδα είναι χαμηλός (π.χ. 10 δευτερόλεπτα) αυτό δείχνει ότι κάτι οδηγεί τους επισκέπτες να εγκαταλείπουν γρήγορα την ιστοσελίδα, παράγοντας που κάνει μια μηχανή αναζήτησης να μην «προτείνει» αυτη την ιστοσελίδα.
- Google Search Console.
Δημιουργία αρχείου sitemap και καταχώρηση στην κονσόλα της Google για τον ευρετηριασμό της ιστοσελίδας.
Βλέποντας όλους τους παραπάνω παράγοντες αξιολόγησης των ιστοσελίδων, το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι σκοπός της Google είναι να δίνει την σωστή απάντηση σε μια αναζήτηση που κάνουμε λαμβάνοντας υπόψιν τα δεδομένα που της παρέχουμε κάνοντας την αναζήτηση, και την ποιότητα των ιστοσελίδων που εμφανίζονται στα αποτελέσματα.
Άρα υπάρχει SEO;
Και ναι και όχι. Η σωστή απάντηση που θα πάρετε από ένα σοβαρό επαγγελματία είναι ότι δεν υπάρχει κάποια μαγική συνταγή που να εξασφαλίζει την πρώτη θέση στα οργανικά αποτελέσματα. Η πρώτη θέση κερδίζεται από ένα μόνιμο αγώνα δρόμου μεταξύ εσάς και των ανταγωνιστών σας, στον οποίο πρώτος είναι ο καλύτερος και αυτός που συνεχίζει να τρέχει. Το SEO δεν είναι ένα one off task, και η παραμονή στις πρώτες θέσεις είναι αρκετά δύσκολη, καθώς την πολιορκούν όλοι, και κανένας δεν μπορεί να το εγγυηθεί.
Τι πρέπει να προσέχουμε όταν ψάχνουμε υπηρεσίες SEO;
- Βασικό είναι να ξέρουμε τι μας ωφελεί. Πρέπει να γνωρίζουμε πόσο δημοφιλείς είναι οι όροι της αναζήτησης που μας εμφανίζει σε υψηλές θέσεις. Δεν φτάνει ένας όρος αναζήτησης να μας εμφανίζει στις πρώτες θέσεις, αν ο συγκεκριμένος όρος δεν είναι δημοφιλής. Αν για παράδειγμα μια επιχείρηση πώλησης υποδημάτων εμφανίζεται με τον όρο ποιοτικά παπούτσια για μια ζωή, αυτό δεν θεωρείται επιτυχία στο SEO, διότι σχεδόν κανείς δεν ψάχνει για παπούτσια με αυτό τον όρο. Αντίθετα, αν έβγαινε με τον όρο παπούτσια, κατάστημα παπουτσιών, ή παπούτσια αγορά, αυτό θα ωφελούσε αρκετά την ιστοσελίδα καθώς αυτοί οι όροι είναι δημοφιλείς και έχουν υψηλό αριθμό αναζητήσεων ανά μήνα.
- Επίσης το πόσο στοχευμένα κάνουμε μια αναζήτηση σαφώς επηρεάζει το αποτέλεσμα. Για παράδειγμα αν κάνει κάποιος αναζήτηση με τον όρο κατασκευή ιστοσελίδων, και η εταιρεία μας βρίσκεται στις πρώτες θέσεις, τότε αυτό θεωρείται επιτυχία. Αν αντί για κατασκευή ιστοσελίδων όμως ο όρος γινόταν πιο στοχευμένος όπως κατασκευή ιστοσελίδων Χαλάνδρι, η θέση στα αποτελέσματα θα ήταν υψηλή, και αν κάναμε ακόμα πιο στοχευμένο τον όρο κατασκευή ιστοσελίδων χαλανδρι αριστείδου 27, τότε η πρώτη θέση θα ήταν εξασφαλισμένη. Σε κάθε περίπτωση η σειρά τα αποτελέσματα αλλάζει γιατί γίνεται πιο στοχευμένη η αναζήτηση. Στο τρίτο παράδειγμα η αναζήτηση είναι τόσο πολύ στοχευμένη που θα δώσει την πρώτη θέση στα αποτελέσματα. Μπορεί να θεωρηθεί επιτυχία αυτή η πρωτιά; Μάλλον όχι. Πρώτον γιατί ο χρήστης αναζητούσε κάτι συγκεκριμένο και δεύτερον γιατί η συγκεκριμένη αναζήτηση έχει εξαιρετικά χαμηλό αριθμό μηνιαίων αναζητήσεων. Αν η επωνυμία της επιχείρησής μας, μας βγάζει στην πρώτη θέση, είναι επειδή η αναζήτηση αφορούσε αποκλειστικά την συγκεκριμένη επιχείρηση.
- Black Hat SEO. Αφορά μη αποδεκτές τεχνικές με τις οποίες μια ιστοσελίδα αποκτά αξία για τις μηχανές αναζήτησης. Spamming σε keywords ή σε internal links, κρυμμένοι σύνδεσμοι, πλασματική επισκεψιμότητα κ.α.. Αυτές οι τεχνικές είναι cheats που σκοπό έχουν να ξεγελάσουν τις μηχανές αναζήτησης. Σε αυτή την περίπτωση όσο και αν μας διαβεβαιώνουν ότι είναι ασφαλείς μέθοδοι, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως οι συνέπειες θα βαρύνουν την ιστοσελίδα μας. Και μεταξύ μας, όσο πολυμήχανος και αν δηλώνει ένας SEO specialist, μπορεί να βρεθεί για λίγο ένα βήμα μπροστά από την Google. Αλλά σίγουρα όχι για πολύ.
Άλλα άρθρα
Newsletter
Κάντε εγγραφή παρακάτω.
Στέλνουμε 1 μήνυμα κάθε Δευτέρα!